ROZHOVOR: Pražené povídání 

30.06.2021

Dnes si popovídáme s Honzou Srpem z jihlavské Pražírny Koruna. Honza pracuje v pražírně od ledna roku 2020 a ke své práci se prý dostal náhodou - spíš to byl ale osud. Říká, že káva by měla hrát nejrůznějšími chuťovými "odstíny" a měla by být radost ji pít. Jeho práce ho naplňuje a o kávě by vydržel povídat hodiny.

Jak jsi se dostal k práci pražiče kávy v Pražírně Koruna?

Jak dlouho v Koruně pražím si netroufám říct, než jsem totiž začal pražit (čili jsem se naučil používat pražičku co máme), tak jsem byl spíš hnědič. :D  Ale pracuji tam od ledna 2020. 

K té práci jsem se dostal ještě větší náhodou, kdy sám jsem kdysi dávno v předaleké galaxii kolem roku 2014 našeho letopočtu začal v Telči pražit ve své pražírně. Jelikož jsem tenkrát začal z opačné strany, tak jsem velmi brzy skončil a pustil se do toho z té správné strany - začal jsem dělat za barem a učil jsem se. Pak přišla nabídka od nové majitelky, že shání někoho se zkušenostmi s pražením. Chvilku jsem přemýšlel a nakonec to vzal a nelituji.


Jak bys představil kávu, kterou pražíš pro naši kavárnu?

Pro Vás pražím kávu Indie Plantation. Je to plantážní, komoditní káva odrůdy Coffea Arabica, konkrétně jejího kultivaru Kent a Katimor. Tuto kávu pro Vás pražím hlavně proto, že právě kultivar Katimor vznikl křížením s robustou, čímž dodává této kávě její konzervativní charakter.


Co vlastně musí mít "dobrá káva"? Co to znamená pro Tebe?

Musí mít komplexnost a nějakou duši. Nemám rád, když je káva plochá - unifikovaná, jednolitá, nezajímavá. Káva je ovoce a tak by měla hrát nejrůznějšími chuťovými "odstíny" a měla by být radost ji pít. Pokud to chceš nějak obecně, tak nedokážu odpovědět. Někdo za dobrou kávu považuje tu, co ho vystřelí do vesmíru, že pak tři dny nespí. Někdo to má stejně jako já a pro někoho je dobrá káva ta, kterou si dá s přáteli ve své oblibené kavárně. Čili je to otázka silně subjektivní. :)

Dá se "dobrá káva" připravit i v pohodlí domova? Nabízíte nějaké kávové příslušentví?

Samozřejmě, že se dá dobrá káva připravit doma a dokonce kvůli tomu člověk nemusí kupovat drahé stroje. Já třeba osobně nedám dopustit na dobře připravenou překapávanou kávu pomocí V60. French press, Moka konvičky, Aeropress - to jsou všechno super věci na domácí přípravu kávy. Stojí pár korun a dokážete z toho udělat skvělé kafe. A samozřejmě se dá vše z výše zmíněného koupit i u nás na Koruně a až epidemiologická situace dovolí, tak chceme poskytovat i kurzy na domácí přípravu kávy.


Když zrovna nepražíš a přijdeš do kavárny jako host, jakou kávu si objednáš?

Hrozně záleží, co je za období a náladu - pokud je hodně zima dávám si flat white. V letních měsícíh převažuje double espresso nebo filtrovaná káva (klidně i jako batch brew) a nebo cold brew (za studena macerovaná káva) klidně i ve verzi čepované dusíkem.

Když nemám chuť takhle čistě na kávu, tak nepohrdnu ani různými kávovými koktejly - v mém případě, kvůli řízení, nejčastěji nealko. Vždycky se ale snažím nasát nějakou inspiraci a nebo ochutnat kávu, která je nějakým způsobem pro mě zajímavá. Takže i když nepracuji, tak pracuji - ale jinak.


Honza je skutečný znalec a profesionál a my mu moc děkujeme, že si na nás udělal čas a popovídal si s námi o kávě a jeho práci. 

Díky, Honzo!

Sledujte Pražírna Koruna na jejich sociálních sítích ať Vám neutečou jejich kávové posty a ochutnejte jejich výbornou kávu. 

Káva je láska.
AK 2021 
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky